пʼятницю, 5 червня 2020 р.

Мідисциплінарні зв"язки біології і еклогії розробка уроку


                                                     Автор: Сокач Людмила Василівна,
                                                     вчитель хімії та біології
                                                     КЗ «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5»
                                                     Бобринецької міської ради
Тема: Міждисциплінарні зв’язки біології й екології
Мета уроку: розширити знання учнів про історією розвитку біології та екології, виділити головні етапи цього процесу; встановити взаємозв’язки між двома науками, показати значення біології та екології в житті окремої людини й суспільства в цілому, розвивати науковий світогляд та критичне мислення, формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин дюдини і навколишнього середовища.
Обладнання й матеріали: комп’ютер, електронний підручник, мультимедійна дошка, портрети видатних учених-біологів, фотографії або таблиці із зображенням біологічних об’єктів, зразки продукції, виготовлені з використанням біологічних технологій, підручник  Балан П.Г.,      Остапченко Л.І. «Біологія та екологія» 10 клас.
Базові поняття й терміни: наука, біологія, екологія, медицина, фармакологія, біотехнологія, історія біології, розвиток суспільства
XXI століття – століття біології.
Із резолюції ЮНЕСКО

Хід уроку 
I.                  Організаційний етап
            Знайомство з класом. Створення емоційного настрою
ІІ.         Введення в курс
-ознайомлення учнів із структурою та змістом курсу біології та екології 10 класу
-ознайомлення учнів із структурою підручника: позначками в тексті, інструкціями до практичних і лабораторних робіт, тестовими завданнями для самоперевірки, додатковою інформацією, ключовими компетенціями та основними змістовими лініями курсу( робота з текстом підручника   с.4).
IIІ.  Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності учнів та формулювання проблемного питання
Питання для бесіди:
1. Які розділи біології ви вивчали в молодших класах?
2. Яке значення для суспільства мають ці галузі біології?
3. Які види продукції, отриманої з допомогою біологічних об’єктів, ви використовуєте у своєму повсякденному житті?
Проблемне питання: Чому за рішенням міжнародних організацій біологія- наука XXI століття?
IV. Вивчення нового матеріалу
Шкільна лекція(учні ведуть записи в ході уроку)
1.Біологія як наука. Визначення.
2.Історичні етапи в розвитку біології. Найважливіші відкриття.
Розповідь учителя
Історію біології можна розділити на кілька етапів. Першим етапом можна вважати період до появи землеробства і скотарства. У цей час відбувалося накопичення знань про саму людину, тварин і рослини потреба допомоги своїм товарищам у разі травм і хвороб поклала початок розвитку медицини. Полюючи на тварин, люди дізнавалися про особливості їх будови, розвитку й поведінки Використовуючи рослини для їжі та в господарських цілях, вони отримали перші знання з використання біологічних технологій. Наприклад, речовини, які утворюються такими рослинами, як дуб або верба, широко використовувалися для обробки шкіри. Та й основи народної медицини закладалися саме в ті часи. Перехід до землеробства і скотарства сприяв виходу на новий ступінь розвитку біології. Перехід на новий тип харчування та великі скупчення людей викликали поширення нових хвороб, що примусило більше розвивати галузь медичних знань Постійна турбота про підвищення врожайності культурних рослин і продуктивності тварин призвела до появи перших прийомів і технологій селекції. З появою перших держав давнього світу досі розрізнені біологічні знання почали систематизуватися. Фактично основи сучасної біологічної науки закладалися саме в часи Давньої Греції. З цього періоду нам уже відомі перші вчені, які працювали в галузі біології. Ми можемо назвати Аристотеля, який описав багатьох тварин і спробував систематизувати живі організми, Теофраста, який був учнем Аристотеля і вважається «батьком» сучасної ботаніки, і Галена — видатного римського лікаря, який багато зробив для розвитку медицини. У часи Середньовіччя розвиток біології загальмувався, і систематичне наукове дослідження природи почалося лише в епоху Відродження. Цьому сприяла поява друкарського верстата і друкованої книги. До того ж, епоха великих географічних відкриттів ознайомила європейців із різноманіттям життя в різних частинах світу. Уся ця нова інформація для свого практичного використання потребувала узагальнення й систематизації. У XVII столітті з’являються мікроскопи з достатнім збільшенням, що дозволяє вивчати дрібні живі організми та деталі будови тканин і органів великих організмів. Серед визначних дослідників цього періоду слід відмітити Вільяма Гарвея (досліджував кровообіг), Роберта Гука (відкрив клітини) та Антоні ван Левенгука (відкрив мікроорганізми). У XVIII столітті Карл Лінней створює основи сучасної систематики. У той же час формуються порівняльні анатомія й фізіологія, закладаються основи ембріології, біогеографії та багатьох інших галузей біології. У XIX столітті формуються перші наукові еволюційні теорії (Ж. Б. Ламарк, Ч. Дарвін), клітинна теорія (М. Шлейдена і Т. Шванна), теорія зародкової схожості (К. Бер). Луї Пастер доводить неможливість самозародження життя в сучасних умовах та розробляє технології створення вакцин. Д. Й. Івановський відкриває віруси, а І. П. Павлов створює вчення про рефлекси й типи вищої нервової діяльності. Жорж Кюв’є та Річард Оуєн закладають основи сучасної палеонтології. Відбувається бурхливий розвиток усіх біологічних дисциплін. У ХХ столітті поява нових приладів і технологій спричинила формування нових і значний розвиток старих галузей біології. Електронний мікроскоп, люмінесцентна та фазово-контрастна мікроскопія дозволили докладно дослідити будову клітин і тканин Досягнення фізики та хімії спричинили появу молекулярної біології й надали можливість аналізувати життєві процеси на рівні окремих молекул Бурхливий розвиток отримала генетика Саме розвиток генетики забезпечив успіхи селекції та різке збільшення продуктивності сільського господарства у ХХ столітті. Об’єднання положень генетики й дарвінівської еволюційної теорії призвело до формування сучасної синтетичної теорії еволюції Велике значення для розвитку біології мало створення сучасних методів математичної обробки наукових даних.Серед видатних учених, які працювали в цей період, можна назвати Р. Фішера, Е. Майра, М. І. Вавилова, О. І. Опаріна, Я. Флемінга, Дж. Вотсона, Ф. Кріка та інших. У ХХІ столітті одним з головних напрямків розвитку біології стає біотехнологія, яка відкриває широкі можливості для покращення життя людини та надає нові можливості сучасній медицині.
Суттєвий внесок у розвиток біології зробили українські вчені Серед них можна назвати І. І. Мечникова (творець теорії імунітету), В. І. Вернадського (один з організаторів Академії наук України, засновник біогеохімії та вчення про ноосферу), І. І. Шмальгаузена (видатний зоолог та еволюціоніст), М. Г. Холодного (видатний ботанік та мікробіолог) і багатьох інших.
3.Біологія-сукупність наук (схема мал1.1 с.6)
ЗАГАЛЬНА БІОЛОГІЯ
Вивчає основні та загальні для біологічних систем різних рівнів організації
закономірності організації та функціонування живої матерії




Біологічні науки,                           Науки, які вивчають                          Прикладні
які вивчають розвиток,                 окремі групи організмів                    науки
організацію та                                та неклітинні форми життя
Функціонування
різних груп організмів
та їхніх угруповувань
Молекулярна біологія
Біохімія
Біофізика
Цитологія
Гістологія
Анатомія та фізіологія
Біологія індивідуального розвитку
Генетика
Вірусологія
Бактеріологія
Мікологія
Ботаніка
Зоологія
Біотехнологія
Селекція
Медична біологія
Ветеринарія Агробіологія
Біоніка
Мал. 1.1. Структура біологічних наук.
Завдання: використовуючи знання, отримані протягом попередніх років на уроках біології, а також літературні та інтернет-джерела, схарактеризуйте наведені на схемі біологічні науки .
4.Екологія як наука.
Екологія – наука про взаємозв’язки живих організмів та їхніх угруповань між собою і з навколишнім середовищем. Автор назви Геккель 1806р.
5.Місце екології в біології (схема мал.1.4)
(Учні розглядають модель звязків біологічних дисциплін та аналізують місце екології в даній схемі).
6.Галузі застосуваня екології .Учні розглядають  схему 1.5  Основні галузі практичного застосування результатів біологічних та екологічних досліджень.
Завдання: використовуючи власні знання з біології та допомогу вчителя доповніть запропоновану схему. Відповіді учнів.

V. Узагальнення, систематизація знань:
Вправа « Ланцюжок термінів» (перевіряємо базові поняття й терміни)
Запитання для обговорення:
1. Які особливості мав розвиток біології в давньому світі?
2. Чому епоха Відродження призвела до інтенсивного розвитку біологічних дисциплін?
3. Які галузі біології виникли в ХІХ столітті?
4. Які українські вчені зробили суттєвий внесок у розвиток світової біології?
5.Відповідь на проблемне питання

Отже, XXI століття є століттям біології, тому що основні глобальні проблеми можуть бути розв’язані за допомогою біологічних знань.

VI. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на різних етапах уроку. 

VII.Домашнє завдання- опрацювати  Вступ та параграф 1, виконати творче завдання
 на с.10


Немає коментарів:

Дописати коментар