пʼятницю, 5 червня 2020 р.

Адаптація як властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовище мешкання


Автор: учитель біології Сокач Людмила Василівна
(Комунальний заклад « Загальноосвітня школа І-ІІІ                          ступенів№ 5» Бобринецької міської ради )

Урок № 1
Тема: Адаптація як властивість біологічних систем.
Принцип єдності організмів та середовище мешкання
Мета:  Ознайомити учнів  з  поняттям адаптації як властивості біологічних систем. Розглянути приклади адаптацій. Зорієнтувати учнів у класифікації адаптацій та показати принцип єдності організмів і середовища.Сприяти розвитку логічного мислення, вміння аналізувати та порівнювати біологічні об’єкти.  Виховувати бережливе ставлення учнів до природи, культуру спілкування, екологічну свідомість.
Обладнання: малюнки та фотографії прикладів адаптацій тварин, картки-завдання, аудіозапис звуків тварин,елетронна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання з учнями. Налаштування учнів на роботу. Вчитель вмикає аудіозапис зі звуками диких тварин. Як тільки багато різноманітних тварин проживає на нашій планеті. Щоб вижити у такому різноманітті кожній тварині довелося пристосовуватись до інших живих організмів та умов навколишнього середовища. Тож давайте разом сформулюємо завдання  сьогоднішнього  уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Поняття система,його визначення та приклади біологічних систем
Асоціативне гроно ( Учні біля дошки створюють схему)

Середовище існування
 
Живі організми
 
                                            
Пристосування
 
 




Фактори середовища
 
                                                      Біосистема
Взаємозвязок
 
Адаптація
 
 



                  
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання Забарвлення хутра у білого ведмедя є добрим маскуванням в умовах Арктики, але ж чорне хутро краще поглиналоб слабке сонячне проміння?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми та мети уроку. Запис дати та теми уроку  в зошитах.
1.Поняття про адаптацію.
Пояснення вчителя з використанням електронної презентації
Основи теорії адаптації закладено канадським ученим Гансом Сельє
(1936–1989). Він увів у науку поняття адаптації, виявив фази адаптаційного процесу, сформулював уявлення про загальний адаптаційний синдром і стрес.
АДАПТАЦІЯ (від лат. adaptatio – пристосування) в біології – загальна властивість усіх біосистем щодо формування й розвитку нових біологічних ознак відповідно до змін умов навколишнього середовища.
Запитання до учнів:
Чи можете ви навести прилади адаптацій?
Учні наводять прилади.
Демонстрація картинок адаптації
                  
Акула-бик (Carcharhinus                              Сезонна адаптація у зайців
leucas), яка може жити
в прісних водах


2.Поняття про принцип єдності організмів і середовища існування.
Принцип  в різний час формульований К. Ф. Рульє, І. М. Сеченовим та В. І. Вернадським.
Життя розвивається внаслідок постійного обміну речовин та інформації на ґрунті потоку енергії у динамічній єдності організмів й середовища мешкання.
Запитання до учнів:
Наведіть приклади які будуть ілюструвати принцип єдності організмів і середовища існування.
Учні наводять приклади ланцюгів живлення. Залежність живих організмів від вологи. Сонячного світла. Температури тощо.
3.Класифікація адаптації організмів.
Адаптація реалізується не лише на рівні організму. Її прояви існують на кожному з рівнів організації біосистем і притаманні їм усім.
Клітинними адаптаціями є пристосування на рівні одноклітинних організмів
або окремих клітин багатоклітинних організмів. Так, під дією ультрафіолетового
випромінювання на мембрани епітеліоцитів синтезується фермент тирозиназа й
утворюється меланін; нестача кисню стимулює збільшення кількості мітохондрій і посилення процесу біологічного окиснення; поява нового джерела поживних речовин спричиняє появу нових ферментів у клітинах бактерій.
Організмовими адаптаціями є морфоанатомічні структури, фізіологічні явища або прояви поведінки організму, що сформувалися в процесі еволюції і підвищують довготривалий репродуктивний успіх організму. Це найбільш вивчена група адаптацій.
До популяційних адаптацій належать: спільне добування їжі стаєю вовків або прайдом левів зростання в популяціях кількості самок і збільшення плодючості та кількості яєць у кладках птахів.
Видовими адаптаціями є шлюбні танці журавлів або турнірні бої оленів, результатом яких є добір самців й самок для успішної репродукції виду, нерест у
прохідних риб, світлова комунікація у світляків.
Прикладами екосистемних адаптацій можуть бути симбіотичні відносини
між видами у біогеоценозах: мікориза орхідей з базидіальними грибами, бактеріориза бульбочкових бактерій роду Rhizobium з бобовими рослинами.
Вчені виділяють такі групи адаптацій:структурні, фізіологічні, етологічні.
ІV.Закріплення нових знань та способів дій
Робота з підручником. (Учні заповнюють таблицю в робочих зошитах використовуючи матеріал підручника с.5-6 Соболь В.І)
Група адаптацій
Приклади
Значення адаптацій
Структурні


Фізіологічні


Етологічні


По закінченню роботи здійснюється перевірка та обговорення кожної із груп адаптацій.

V. Закріплення вивченого матеріалу та застосування знань.
Завдання на мультимедійній дошці (на звичайній дошці можна прикріпити ілюстрації) Вправа  «Розпізнай біологічний об*єкт»
Визначте за даними ілюстраціями  групу та значення адаптацій
Описание: 81241e1eb7a69b2b4de13384e3735481.jpg           Описание: 822976.jpg
1                                                                 2

Описание: Eptesicus_serotinus.jpg            Описание: images (1).jpg
          3
                                                                    4
Описание: images.jpg           Описание: pr_62_076.png
5                                                                          6
                                                                
1-Горби на тілі верблюда
2.Забарвлення жаби
3.Нічний зір у кажана
4.Наявність колючо-сосучого ротового апарата у комара
5.Характерна поза у кобри
6. Форма тіла у змії

VІ. Узагальнення та систематизація знань
Обговорення проблемного питання
VІІ.Підсумок уроку та оцінювання знань

VІІІ. Інструктаж д/з   
Опрацювати відповідний параграф підручника (пр.1 с. 6,7 Соболь В.І),  підібрати та записати в зошити по 3 приклади різних адаптацій у тварин. Для бажаючих підготувати  інформацію про адаптації спричинені мутаціями.
ІХ. Рефлексія. Незакінчене речення

Немає коментарів:

Дописати коментар