Уроки

Урок  біології            7 клас
Тема. Паразитичні безхребетні тварини.

Мета.
Освітня: сформувати у школярів поняття про паразитичних безхребетних, які спричиняють захворювання людини і тварин, продемонструвати роль вчених у боротьбі з паразитичними організмами;
Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та їхнє значення для організмів, враховуючи негативний вплив паразитичних форм на здоров’я людини, продовжувати формування логічного мислення;
Виховна: виховувати дбайливе  ставлення до власного організму та оточуючих людей; виховувати почуття відповідальності за здоров’я.
Обладнання та матеріали: таблиці «Тип Плоскі черви»,  «Стьожкові черви», презентації.
Базові поняття та терміни: паразити, гельмінти, проміжний хазяїн, остаточний хазяїн, кутикула, гіподерма, личинка, міграція, фіна, коропоїд, короста, ектопаразити, ендопаразити.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку.
І.Організаційний етап.
Привітання. Підготовка класу до уроку.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Тваринний світ дуже різноманітний.
 Згадайте, які з тварин  мають негативне значення у природі та житті людини.
Які з них викликають захворювання у людини?
Демонстрація  слайдів  (2 – 4) з представниками паразитичних найпростіших, які вивчали  у 6 – му класі.
Учні згадують про захворювання, які викликають паразитичні найпростіші.
1.Учень    Малярійний плазмодій викликає малярію, що протікає з нападами лихоманки, змінами в крові, збільшенням печінки та селезінки. Джерелом хвороби є хвора на малярію людина, а переносником - самка малярійного комара. Самка комара, заражаючи при ссанні крові хворого, стає здатною передавати плазмодії. Здорова людина заражається при укусі комара, інфікованого плазмодіями, з чиєї слиною збудники проникають в організм.
          

2.Учень   Лейшманія зустрічається в тропіках. Викликає групу хвороб - лейшманіози, що протікають з ураженням шкіри і слизових оболонок   або внутрішніх органів. Переносником лейшманіозу є москіти, які заражаються при ссанні крові хворої людини або тварини. Слайд № 3 
Збудник проникає в організм людини при укусі москіта.
Учень   Лямблії.  Вони паразитують в тонкій кишці, іноді в жовчному міхурі. Зараження відбувається при вживанні забруднених цистами продуктів і води, а також через руки і предмети побуту. Потрапивши в шлунково-кишковий тракт   людини, лямблії розмножуються в тонкій кишці, іноді у великій кількості, викликаючи подразнення слизової оболонки. З'являються болі в верхній частині живота або в області пупка, відзначаються здуття живота, бурчання, нудота. Можуть бути запори, що змінюються проносами (з домішкою слизу). Найчастіше хворіють діти.
Профілактика: Особиста гігієна, захист продуктів харчування від забрудення, боротьба з мухами. Слайд №  4
3.Учень   Дизентерійна амеба - постійний паразит людини, збуджує амебіаз. Може утворювати цисти в товстій кишці людини. Їх діаметр 8 - 15 мк. Вона викликає появу виразок у товстому кишечнику. Ця амеба викликає захворювання схоже на дизентерию.  
4.Учень       Трипаносома  (Сонна хвороба). Переносниками трипаносом є кровосисні комахи: двокрилі — муха цеце. потрапивши в організм хребетних трипаносоми перші 9 — 10 діб розмножуються під шкірою, потім переносяться до лімфатичної системи, з якої потрапляють у кров, яка в свою чергу, розносить їх у всі тканини та органи. Переважно накопичуються у спинному та головному мозку. При цьому збудники руйнують тканини і клітини органів й отруюють організм своїми токсинами.     Слайд № 5.      

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
  Тема сьогоднішнього уроку «Паразитичні безхребетні тварини».  (Слайд 1)
Разом з учнями складається план вивчення даної теми.                (Слайд 6)
План
Що таке паразитизм?
А які  існують паразитичні тварини?
Які існують паразитичні організми?
Які ознаки паразитичних організмів?
Яку  небезпеку становлять для нас паразитичні черви?
Як вони пристосовані до життя в інших організмах?
Як уберегтися від зараження цими червами?
На всі ці питання ми будемо відповідати  протягом уроку.
Перед вами на столах картки, по ходу уроку ви їх повинні заповнити.

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1.      Поняття паразитизм. Розповідь учителя.

Паразитизм - це форма міжвидових взаємовідносин двох організмів, при яких організм використовує інший або в якості середовища проживання, або в якості джерела їжі. (Записати визначення терміну в зошит)
Паразитичні організми вражають всі органи і тканини людини.
Які ж організми називаються паразитами?

Паразити, що мешкають на наружних покривах (блохи, воші).

Екзопаразити
Паразити, що мешкають в порожнинах тіла - тканинах (гельмінти).

Ендопаразити
Паразити, що мешкають в крові (малярійний плазмодій).

Ендопаразити

Паразити можуть бути тимчасовими, коли організм господаря піддається нападу на короткий строк або на час харчування (клопи).
Є й постійні паразити; до них відносяться найпростіші – малярійний плазмодій, дизентерійна амеба, плоскі черв'яки, аскариди , членостоногі (воші), чесоточний зудень.


2.     Паразитичні черви
Розповідь вчителя. Паразитичні черви  одержали загальну назву — гельмінти. Наука, що вивчає паразитичних червів, називається гельмінтологією. (Записати визначення терміну в зошит).

Робота учнів з підручником та додатковой літературою.
Опрацювання матеріалу підручника:
-паразитичні форми плоских червів – сисуни і стьожаки;
-паразитичні форми круглих червів  – аскарида, гострик.

Робота з картками  -  учні заповнюють таблицю «Паразитичні черви»
Представник
Проміжний
хазяїн
Остаточний хазяїн
Де паразитують
Шляхи зараження
Профілактика
Печінковий сисун





Котячий сисун





Бичачий
Ціпяк,





Ехінокок.





Аскарида людська






Учні разом перевіряють таблицю.

Розповідь учня про Печінковий сисун ( перегляд слайда 7)

  Слайд 7

Розповідь учня про Бичачий ціп’як  (перегляд слайдів 8- 9)
  Слайд №8          Слайд №9

Розповідь учня про Котячий сисун ( перегляд слайдів10)

    Слайд №10
Розповідь учня про Ехінокок .( перегляд слайдів11- 12)

  Слайд № 11       Слайд №  12  Фіни ехінокока

Розповідь учня про Круглі черви -  аскариду, трихінелу, гострика ( перегляд слайдів13 - 15)
   Слайд №13      слайд № 14    Слайд №15

Далі вивчення циклів розвитку паразитичних червів ( перегляд слайдів16 - 19).

   Слайд № 16     Слайд №17    Слайд №18 Слайд №19

3 Пристосування до паразитизму.
Разом з учнями визначаємо риси пристосування до паразитизму
(записати в зошити висновки):
—наявність захисного покриву (кутикули) на тілі паразита,
що перешкоджає перетравлюванню соками хазяїна;
—різноманітні органи прикріплення до тіла хазяїна: присоски, гаки та ін.;
—регресивний розвиток нервової системи й органів чуття;
—просто влаштована травна система або її відсутність;
—надзвичайно висока плідність;
—ускладнення циклу розвитку, що полягає в чергуванні
способів розмноження й зміні хазяїв.
4.Різноманітність  паразитичних безхребетних
Робота учнів з підручником.
-паразитичні ракоподібні – коропоїди;
-паразитичні павукоподібні – кліщі;
-паразитичні комахи – кровососи, жалоносні, переносники збудників хвороб.

Далі учні визначають, яку шкоду надають паразитичні безхребетні (перегляд слайдів 20 – 22).
  Слайд №20    Слайд № 21    Слайд №22

V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Учні відповідають на запитання, які поставили на початку уроку
1.Що таке паразитизм?
2.Які ознаки паразитичних організмів?
3.Які паразитичні черви вам відомі?
4.Які міри боротьби з паразитичними червами?
5.Який цикл розвитку печінкового сисуна?
6.Який життєвий цикл котячого сисуна?
7.Які пристосування плоских червів до паразитичного способу життя вам відомі?
9.Які характерні ознаки стьожкових червів?
10.Який життєвий цикл бичачого ціп’яка?
12.Як запобігти захворюванням на гельмінтоз?
VІ. Узагальнення та систематизація знань.

Методи боротьби та профілактика зараження паразитичними організмами.
 складання пам’ятки:
1.Виявляти і лікувати хворих людей з обов’язковим знезараженням фекалій.
2.Сирі фрукти і овочі перед вживанням обдавати окропом.
3.Не пити сиру воду з рік чи озер.
4.Вести боротьбу з мухами.
5.Не використовувати м’ясо, яке не пройшло ветеринарно-санітарного контролю.
6. Піддавати термічній обробці м’ясо.
7.Дотримуватися правил особистої гігієни.
8.Проводити санітарно-просвітницьку роботу серед населення
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів в ході уроку.
VІІ. Домашнє завдання
1.Вивчити відповідний параграф у подручнику.
*Підготувати додатковий матеріал з теми уроку.
   Про К.І.Скрябіна
 Робота з картками, виконання тестової роботи.


Картка
Урок біології в  7  класі            ПІ_____________________  Дата  ______
Тема уроку . Паразитичні  безхребетні.
Заповнити таблицю «Паразитичні  безхребетні»
Представник
Проміжний
хазяїн
Остаточний хазяїн
Де паразитує
Шляхи зараження
Профілактика
Печінковий сисун





Котячий сисун





Бичачий  ціпяк





Ехінокок.





Аскарида людська







Виконати тест

1. З наведеного переліку вибрати тварини, які не належать до классу Стьожкові черви:
А) Бичачий ціп’як;    Б) Печінковий сисун;        В) Свинячий ціп’як.
2. З наведеного переліку вибрати тварини, які належать до класу Сисуни:
А) Бичачий ціп’як;        Б) Печінковий сисун;      В) Планарія молочно-біла.
3. З наведеного переліку вибрати тварини, які не належать до типу Круглі черви:
А) Лейшманія;    Б) Аскарида людська;    В) Трихінела.
4. Бичачий і свинячий ціп’як:А) Не мають спеціальних органів прикріплення до організму хазяїна;
Б) Мають головку, шийку і членики: В) Мають тіло вкрите війками.
5. Круглі черви дихають:  А) Зябрами;    Б) Через поверхню тіла;    В) Легенями.
6. Покриви тіла круглих червів:               А) Утворені шкірно-м’язовим мішком;   Б) Утворені лише епітелієм;        В) Утворені шкірно-м’язовим мішком і вкриті кутикулою;
7. Вживаючи яловиче м’ясо, що не отримало достатньої термічної обробки, людина може заразитися:            А) Бичачим ціп’яком;       Б) Свинячим ціп’яком;       В) Печінковим сисуном.
8. Проміжним хазяїном ехінокока можуть бути:     А) Ставковик малий;                Б) Рачки-циклопи;                        В) Велика рогата худоба.
9. Пристосування до паразитизму у плоских червів:    А) Сплющене тіло               Б) Присоски  В) Розвинена травна система    Г) Розвинені органи чуття.
10. Досить великий, листоподібний паразит, що живе в жовчних протоках печінки овець, великої рогатої худоби, рідше тварин і людини:        А) Печінковий сисун; Б) Бичачий ціп’як;             В) Свинячий ціп’як.
11. Круглий паразитичний черв’як:   А) Дощовий черв’як   Б) Бичачий ціп’як      В) Печінковий сисун            Г) Людська аскарида.
12. Щоб уникнути зараження паразитичними черв’яками:А) Потрібно дотримуватися правил особистої гігієни;Б) Не можна працювати з землею;В) Не можна пити кип’ячену воду;Г) Потрібно вживати менше овочів і фруктів.
Після виконання тестової роботи учні здають картки.
VІІ Домашнє завдання.
1.Вивчити відповідний параграф у подручнику.
*Підготувати додатковий матеріал з теми уроку.
·        Про К.І.Скрябіна




Урок біології 11 класТема: Узагальнення та контроль знань з теми

«Закономірності спадковості»

Цілі уроку: узагальнити й закріпити знання про основні закономірності спадковості, розвивати вміння практичного використання одержаних знань, виховувати повагу до всіх живих організмів і розуміння важливості діяльності людини для всього живого на нашій планеті.

Обладнання й матеріали: презентація з теми, підручник, зошит.
Базові поняття й терміни: генетика, ген, алель, домінантні й рецесивні алелі, фенотип, генотип, узаємодія генів, хромосомна теорія спадковості, закони Менделя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
 Сьогодні на уроці ми закінчуємо цикл уроків присвячений закономірностям спадковості.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як казав великий Гете «Недостатньо тільки отримати знання, потрібно знайти їм застосування» На  сьогоднішньому уроці ми  встановимо ймовірність народження гібридів відмінних у фенотипі від батьківських форм, закріпимо знання про закономірності спадковості та вдосконалимо вміння розв’язувати  типові задачі з генетики.
А для цього нам необхідно активізувати розумову діяльність за допомогою вправ, зображених на слайді

IIІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання 1.
Знайдіть зайве слово:

(Грегор Мендель-батько сучасної генетики, автор законів спадковості ознак
Томас Морган-автор хромосомної теорії спадковості
Чарльз Дарвін-батько еволюційної гіпотези)


(Розщеплення ознак у співвідношенні
3:1 у другому законі Менделя
9:3:3:1-у третьому законі ;
4:1 не є правдивим)

(Моногогібридне  схрещування- схрещування особин чистих ліній, що відрізняються у фенотипі за однією ознакою;
Дигібридне схрещування- за двома ознаками;
Половинногібрідне не є правдивим)

(F0 не є правдивим
Яке покоління під час написання схеми схрещувань прийнято позначати буквою F?)

(Монозигота не є правдивим;
Гомозигота- організм який містить однакові алелі гена  у гомологічних хромосом
Гетерозигота- у гомологічних хромосомах перебувають різні алелі гена)

Який символ зайвий при написанні схеми схрещувань?

Завдання 2.

На данному слайді немає нічого зайвого і помилок, давайте спробуємо визначити за яких умов серед гібридів 1 покоління спостерігається 100% одноманітність у фенотипі?
Який закон Менделя зображений на даному слайді?
(1 Закон. Одноманітності)

Який генотип у даних батьків, що при схрещуванні сприяло розщепленню ознак у фенотипі дітей?
Як ми записуємо генотип батьків, якщо за умовою задачі нам не відомо гомозиготна чи гетерозиготна особина?
Завдання 3.
         В медико-генетичну консультацію звернулась жінка з проханням, визначити можливість народження дітей, що страждають альбінізмом. Вона здорова, але в неї батько- альбінос,і  чоловік-альбінос.
         Які ваші прогнози з цього приводу?

         В медико-генетичну консультацію звернулась молода сімейна пара з проханням – визначити можливість прояву волосатих вух у нащадків, так як чоловік має цю ознаку.
          Які ваші прогнози? Як успадковується така ознака?

         Донька дальтоніка виходить заміж за сина іншого дальтоніка, причому молодята розрізняють кольори нормально.
         Як успадковується  ген дальтонізму? Яким буде зір у їх дітей? –ви дасте відповідь дома, бо ця задача вам буде ДЗ


   ІV. Виконання Практичної роботи №1
   «Розв’язування типових задач  з генетики»
Мета. Удосконалити навички розвязувати типові генетичні задачі, аналізувати розподіл ознак під час гібридизації.

Варіант1
Задача 1.
У медико-генетичну консультацію звернулась молода пара, котра мала намір вступити в шлюб, але стурбована здоров'ям майбутніх дітей. Їх тривога пояснюється тим, що в їх сім'ях є випадки народження дітей з шістьма пальцями. У дружини – шестипалість, чоловік здоровий. Полідактилія (шестипалість) у людини визначається домінантними алелями аутосомних генів.

Задача 2.
В нашу консультацію звернулась молода сімейна пара, стурбована здоров'ям майбутніх дітей. Їх тривога пояснюється тим, що чоловік страждає на гемофілію, а у дружини на гемофілію хворий батько. Крім того, у жінки резус-фактор – негативний (rh‾‾), а у чоловіка – позитивну (Rh+). Мати чоловіка є резус-негативною.Рецесивний ген гемофілії (незгортаємість крові) знаходиться в X-хромосомі. Резус-фактор – один з безлічі антигенних властивостей крові. Спадкування – аутосомное, резус-позитивність домінує над резус-негативною.Наше завдання – визначити ймовірність народження здорової резус-позитивної дитини.

Варіант2
Задача 1
У пологовому будинку переплутали двох хлопчиків. В одного – I група крові, у іншого – IV група. Відомо, що в одній сім’ї обоє батьків мають III групу крові, в іншій мати-має II групу, а батько- III групу.визначити, хто чий син?

Задача 2
У людини дальтонізм-рецесивна, зчеплена з Х-хромосомою ознака. Альбінізм (відсутність пігментації) зумовлений аутосомним рецесивним геном. В одній родині, де чоловік та жінка нормально пігментовані та мають нормальний зір, народився син з обома аномаліями.Вкажіть генотипи батьків. Якою може бути ймовірність проявлення обох аномалій у другого сина?

V.Підсумок урок. Оцінювання знань і вмінь учнів.

Спираючисть на отримані знання з теми «Закономірності спадковості», можна відповісти на питання нашого уроку

Завдання 2.
Обираючи початок фрази на екрані закінчити речення

Проаналізувати прогалини, і щоб у вашому лексиконі, по відношенню до матеріалу даної теми, ви не використовували словосполучення «Було важко»

V.Домашнє завдання.

Додаток

План розв’язування біологічних задач

У процесі розв’язування будь-якої задачі виділяють певні етапи.
1.     Аналіз задачі. Уважно прочитайте зміст задачі, осмисліть її та визначте:
ü до якого розділу чи темі належить задача,
ü знайдіть, що дано і що необхідно знайти.
2.     Скорочений запис умови.
ü За допомогою умовних позначень коротко запищіть, що дано і що треба знайти (як на уроках хімії чи фізики).
ü Подумайте, які з постійних відомих вам величин ви можете використати при рішенні задачі, запишіть їх.
3.     Оформлення  запису задачі.
Місце, що залишилось після короткого запису умови задачі, умовно поділіть на дві частини. В лівій частині запишіть данні, які ви будете використовувати, справа – рішення. Дій у задачі може бути декілька. Записуйте їх так: 1) ; 2) ; 3)  тощо.
4.     Розв’язування задачі.
ü Розв’язуйте  задачу поетапно.
ü На кожному етапі стисло формулюйте запитання.
ü Ретельно перевіряйте результати розрахунків.
ü Перевірте, чи всю інформацію з умови задачі використано.
ü За необхідністю оберіть інший спосіб розв’язування.
5.     Завершальний етап.

Перевірте правильність розв’язування в цілому, сформулюйте і запишіть остаточну відповідь




Біологія 11 клас
Тема. ІНДИВІДУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОРГАНІЗМІВ

УРОК 21. ЗАПЛІДНЕННЯ. ПЕРІОДИ ОНТОГЕНЕЗУ В БАГАТОКЛІТИННИХ ОРГАНІЗМІВ: ЕМБРІОГЕНЕЗ І ПОСТЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК

Цілі уроку: розглянути особливості процесу заплід­нення, ембріогенезу й постембріонально­го розвитку в багатоклітинних організ­мів; розвивати вміння використовувати отримані раніше знання; виховувати позитивне мислення.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації зі схема­ми процесу запліднення, ембріогенезу й постембріонального розвитку різних видів рослин і тварин, схеми життєвих циклів декількох видів рослин і тварин.
Базові поняття й терміни: гамети, запліднення, зигота, ембріогенез, постембріональний розвиток, етапи роз­витку.

ХІД УРОКУ
Питання для бесіди
1. Які переваги має статеве розмноження порівняно з нестате­вим?
2. Які типи статевих клітин вам відомі?
3. Які особливості будови притаманні чоловічим статевим кліти­нам?
4. Які особливості будови притаманні жіночим статевим кліти­нам?
5. Як відбувається процес сперматогенезу?
6. Як відбувається процес овогенезу?
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів
Перегляд відео»Запліднення»
Постановка проблемного запитання –А що далі…?
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1/Заплідненням називають процес з’єднання (злиття) зрілої чоло­вічої та жіночої статевих клітин, у результаті якого утворюється одна клітина (зигота), що є початком нового організм
2/Ембріональний розвиток твари
Після проникнення сперматозоїда в яйцеклітину і. злиття їх ядер утворюється одноклітинний зародокзигота, яка починає ділитися. Ряд послідовних мітотичних поділів зиготи називають дробленням. Під час дроблення передсинтетичний період інтерфази практично відсутній, тому клітини, що утворюються,— блас­томери — мають дедалі меншу кількість цитоплазми порівняно з яйцеклітиною. За високої швидкості дроблення синтезу білка не відбувається, і бластомери повністю використовують білки, нако­пичені в цитоплазмі яйцеклітини.
Характер дроблення дуже залежить від кількості жовтка, запасе­ного в цитоплазмі яйцеклітини. Жовткові гранули перешкоджають просуванню веретена поділу до полюсів клітини й утворення пере­тяжки, тому у тварин з великою кількістю жовтка (плазуни, птахи) дроблення неповне: ядра з відособленими ділянками цитоплазми зосереджуються біля одного полюса клітини, а протилежний полюс заповнений жовтком. Яйцеклітини, що мають незначну кількість жовтка або не мають його взагалі (ссавці, плоскі черви), піддаються повному дробленню. Розрізняють рівномірне та нерівномірне дроб­лення. За рівномірного дроблення бластомери однакові. У разі нерів­номірного дроблення бластомери відрізняються формою й розмірами.
Період дроблення завершується формуванням бластули. У ти­повому випадку бластула складається із шару бластомерів, які ото­чують щільним кільцем порожнину — бластоцель.
Наступна стадія ембріонального розвитку називається гастру­ляцією, а зародок на цій стадії — гаструлою. У більшості багато­клітинних тварин гаструла формується шляхом вгинання (інвагі­нації) частини стінки бластули всередину бластоцеля. Зародок на цій стадії складається з двох шарів клітин (зародкових листків): зовнішнього — ектодерми і внутрішнього — ентодерми. Унаслідок вгинання утворюється порожнина — гастроцель (гастральна по­рожнина)! отвір, яким вона сполучається з навколишнім середови­щем — бластопор (первинний рот).
Бластоцель розміщена між енто- й ектодермою. У неї прони­кають бластомери, що дають початок третьому зародковому лист­ку — мезодермі.
Зародкові листки дають початок тканинам і органам ембріонів, що розвиваються. З ектодерми формуються зовнішній епітелій, шкірні залози, поверхневий шар зубів, рогових лусок, нервова сис­тема. Похідними ентодерми є епітелій середньої кишки, епітелій дихальної системи, травні залози. Клітини мезодерми розвивають­ся в м’язову і сполучну (зокрема, кісткову та хрящову) тканини, канали органів виділення, кровоносну і, частково, статеву систе­ми. Процес формування органів з певних комплексів клітин ембрі­она називається органогенезом.
3 Постембріональний розвиток організмів
Постембріональний розвиток — період онтогенезу після на­родження або виходу із зародкових оболонок до настання статевої зрілості. У цей період відбувається ріст і розвиток організму, ди­ференціювання тканин і органів (наприклад, статевих залоз у ссав­ців). У комах і амфібій постембріональний розвиток пов’язаний з метаморфозом.
Безпосередньо після народження в більшості багатоклітинних організмів іде період росту. Ріст — збільшення розмірів і маси осо­бини за рахунок збільшення кількості клітин або їх розтягування. Розрізняють обмежений і необмежений типи росту. За обмеженого типу ріст припиняється після досягнення певного віку (більшість ссавців, комах, птахів). У разі необмеженого типу росту особини ростуть упродовж усього життя (молюски, риби, рослини). Про­цесу росту властива періодичність (сезонна, добова та ін.) — пере­ривчастий ріст. Так, у рослин помірних широт ріст у зимовий час припиняється, а весною поновлюється. Період тимчасового фізіо­логічного спокою в розвитку називається діапаузою. Діапауза характеризується різким зниженням інтенсивності метаболізму клі­тин. Вона властива комахам, багатьом хребетним. У деяких ссав­ців північних широт діапауза відбувається в зимовий час (ведмеді, соні, байбаки) і називається гібернацією (сплячкою). Діапауза ко­мах може тривати від декількох годин до декількох років.
Постембріональний розвиток тварин може бути прямим або супроводжуватися перетворенням — метаморфозом. За прямого розвитку новонароджені тварини мають усі основні риси організа­ції дорослої особини й відрізняються меншими розмірами й недо­статньо розвиненими статевими залозами. У цьому випадку пост­ембріональний розвиток зводиться до росту й досягнення статевої зрілості.
У випадку розвитку з перетворенням з яйця виходить личин­ка, зазвичай влаштована набагато простіше за дорослий організм.
Але вона має спеціальні личинкові органи, які відсутні в доросло­му стані.
Глибоке перетворення будови організму, у процесі якого ли­чинка перетворюється на дорослу особину, називається метамор­фозом. У багатьох комах личинка схожа на дорослу комаху; зміни в організації супроводжуються, в основному, поступовим розви­тком крил. У цьому випадку говорять про розвиток з неповним пе­ретворенням. В інших комах личинка червоподібна й не схожа на імаго ні зовнішнім виглядом, ні внутрішньою будовою, ні способом живлення. Тому перехід від личинкової стадії до імаго здійснюєть­ся через стадію лялечки. У цьому випадку говорять про розвиток з повним перетворенням.
Тема. Ембріогенез хордових
Мета: ознайомитися з основними стадіями ембріогенезу хор­дових.
Обладнання й матеріали: таблиці, фотографії або малюнки го­ловних стадій ембріогенезу хордових, підручник, робочий зошит.
Хід роботи
1. Розгляньте зародок хордових на стадії бластули. Запишіть, з яких основних елементів складається бластула і внаслідок яких процесів вона утворюється.
2. Розгляньте зародок хордових на стадії гаструли. Запишіть, з яких основних елементів складається гаструла і внаслідок яких процесів вона утворюється.
3. Розгляньте зародок хордових на стадії формування тканин і ор­ганів. Запишіть, які основні процеси відбуваються на цій ста­дії.
4. Зробіть висновок, у якому поясніть, чому ембріогенез хордових складається з кількох етапів і чому ранні етапи ембріогенезу різних груп хордових дуже схожі між собою.



Немає коментарів:

Дописати коментар