Методична робота

Виступ на регіональному семінарі вчителів природничих дисциплін

Тема: Розвиток компетентності учнів на основі інноваційних технологій
вчителя хімії та біології Бобринецької ЗШ I-III ступенів №5 Сокач Л.В


    Проблема виховання в школярів пізнавальної самостійності, здатності до творчих пошуків у педагогіці не нова, але кожен знає, що навчати дитину самостійно оволодівати знаннями, критично їх осмисливши, бути активним співучасником процесу пізнання – нелегка справа.
Розуміння необхідності підвищення вимог до рівня якісної природничої освіти молоді спонукає вчителя хімії до пошуку нових шляхів навчання та виховання.(с.1)
Під час традиційного навчання спостерігається розрив між вимогами, поставленими перед людиною в процесі навчання і вимогами, поставленими реальним “дорослим” життям. (2.)
Нині випускнику необхідні не знання, які постійно стають застарілими, а високий розвиток різних типів компетентностей: мовної (навик читання, писання, спілкування), логічної (навик абстрактного й логічного мислення, аналізу й чіткої організації), просторово-візуальної (навик мислення образами, відчуття цілісності, орієнтації в просторі), кіностетичної (навик оперування предметами, навчання через діяльність), соціальної (навик співпраці, дій у команді) і психологічної (навик усвідомлення я).(3)
     Розвиток компетентності кожного учня неможливий без вживання інноваційних освітніх і педагогічних технологій.(4)
Іновації можуть бути різними за масштабом, за потенціалом, можуть належати до різних складових навчально-виховного процесу, але, на мій погляд, вони завжди мають бути мотивовані й орієнтовані на конкретного вчителя, який в конкретній школі з конкретними учнями.
Вивчення хімії в середній школі відіграє важливу роль у предметній компетенції особистості.
Компетенція вміння вчитися є основною в діяльності школяра. ЇЇ формування починається з першого класу. У сьомому класі учитель хімії знайомлячись з учнями вивчає навчальні можливості дитини, готовність до учіння (читання, уміння зосереджуватись, розуміти поставлену вчителям працювати з текстом, книги , тощо)
Протягом п’яти років вивчення хімії я працюю над поступовим удосконаленням цієї компетенції.
Результатом такої діяльності є те, що випускник одинадцятого класу вміє самостійно працювати з науковою літературою, складати конспект прочитаного, робити короткі записи лекції, тощо.
Мотиваційним компонентом уміння вчитися є формування зацікавленості хімією як навчальним предметом при вивченні теоретичного матеріалу , демонстраційних дослідів, усвідомлення важливості хімічних знань, досягнення поставленої мети. Важливо, щоб учень розумів, що від його вміння працювати залежить його ж успіх. (5)Із цією метою в сьомих-восьмих класах доречно використовувати ігрові методи навчання такі як : “конкурс карток хімічних елементів” , при вивченні знаків хімічних елементів, “ (6) «Знайди будову атома”, “Знайди помилку в тексті “, “ Вірю – не вірю”
Змістовий компонент уміння вчитися передусім визначений програмовим матеріалом і вимогами до засвоєння навчального матеріалу.Формуючи вміння вчитися, приділяю велику увагу навичкам учнів: засвоювати основні поняття, теорії та закони, досліджувати властивості речовин, робити аналіз результатів практичних робіт , самостійно здійснювати науковий експеримент( 10-11 класи)(7) (8, 9,10.11)
Продуктивним при цьому є застосування інтерактивних і групових форм роботи, проектної діяльності учнів, зокрема підготовка до написання проектів.(12. 13)
Найчастіше на своїх уроках я використовую такі елементи інтерактивного навчання як технології: “Снігова куля” , “Мозковий штурм “, “Мікрофон”, “Прес”.
Наприклад технологію“Мікрофон” як різновид групового обговорення можна використовувати як на етапі актуалізації та корегування знань, так і під час узагальнення матеріалу. Ця технологія дозволяє кожному дуже швидко відповісти на поставлені питання або висловити свою думку чи відстояти позицію.
У 7 класі, вивчаючи тему “Основні хімічні поняття”, пропоную учням за варіантами заповнити картку.(14)
Хімія є одним із найважливішим предметів для формування здоров'язберігаючої компетенції школярів, адже вивчення властивостей речовин, хімічних виробництв обов'язково супроводжується вивченням їх впливу на здоров'я людини та збереження навколишнього середовища.(15) Саме на уроках хімії формуються поняття про правила безпеки під час роботи з речовинами та хімічним обладнанням, правила поведінки в хімічному кабінеті.(16)
Загальнокультурна компетенція при вивченні хімії формується через позитивне ставлення дітей до найважливіших досягнень і надбань цієї науки, через оволодіння хімічною термінологією, застосування правил і законів.У зв'язку з підготовкою до ЗНО останнім часом особливу увагу надаю використанню тестових технологій на всіх етапах вивчення теми.
Соціально-трудова компетенція насамперед формується через мотиваційний компонент, пов'язування учнем вивчення хімії з майбутньою професією і використанням набутих знань у житті.
Враховуючи інтереси і здібності учнів використовую проектну діяльність, яка зорієнтована на самостійну роботу з обов'язковою презентацією результатів. Перекона, що здібність учнів до самореалізації, самоуправління, самовдосконалення тут має виняткове місце.(?)
Окремо виділяю хімічний експеремент, оскільки саме він в умовах загальноосвітньої школи дає підстави говорити про уживаний аспект у процесі вивченні хімії. Поєднання теоретичних знань із життєвою практикою активізує і зацікавлює учнів.(17) Саме тому уроки хімії мають практичну спрямованість. “Навчання як дослідження” – засіб створення інтелектуального поля учня на уроках.(18-22).
Творча участь в дослідженнях підвищує результати пізнання. Експеремент, лабараторні досліди та практичні роботи – це одні з найважливіших форм інтерактивного навчання.
Формування інформаційної компетенції при вивченні хімії забезпечуються використанням інформаційно-комунікаційних технологій навчання на уроках, можливістю й умінням самостійно використовувати різні джерела інформації, застосовувати їх для поглиблення знань.
Багато дослідів, які потребують багато часу або неможливо виконати я замінюю демонстрацією з “Віртуальної лабараторії” використовуючи мультемедійні засоби.(23, 24)
Я маю технічні можливості так як кабінет хімії оснащений мультимедійною дошкою та ПК. В арсеналі маю диски програмного забезпечення “Хімія 8,9,10 класи”, “Віртуальна хімічна лабораторія”, особисто виговлені та підготовлені учнями електронні презентації до уроків, відео та інше. Кабінет підключений до мережі Інтернет, тому учні мають можливість навіть в режимі уроку знайти необхідну інформацію.(25, 26)
Для того, щоб використовувати в роботі ІКТ я закінчила комп'ютерні курси «Партнерство в навчанні». та пройшла навчання за программою Intel «Навчання для майбутнього». На сьогодні я, як і більшість учнів, вмію створювати гіперпосилання, проекти, презентації, Вікі-статті користуючись Інтернетресурсами.


Формування предметних компетенцій при вивченні хімії безпосередньо пов'язане з їх оцінюванням. Важливим у цій діяльності є вміння вчителя своєчасно довести до відома учнів критерії оцінювання рівня навчальних досягнень, сформувати розуміння школярами їх змісту та навички здійснювати самооцінку. Для цього в кабінеті хімії оформлено куточок, де учень може поповнити знання щодо критеріїв оцінювання навчальних досягнень з хімії відповідно до чотирьох рівнів за дванадцятибальною системою.(27, 28, 29) .

Для об'єктивного оцінювання учнів використовую ряд таблиць під час уроку, групових занять та проектної діяльності.
Перед учителем хіміії стоїть не просте завдання – формувати предметні компетенції учнів на кожному уроці, у кожній темі окремо, при вивченні курсу хімії в цілому. Реалізувати його зможе тільки професійний, творчий, інноваційно освічений учитель, здатний виховати сучасну компетентну особистість випускника.(30)



Урок хімії в 11 класі


Тема. Харчові добавки. Е-числа.

Мета. Сформулювати в учнів загальні уявлення про харчові добавки Е- числа, виявити та дослідити вміст харчових добавок в продуктах харчування, з’ясувати їх вплив на життєдіяльність організму, розвивати науковий світогляд, екологічно- грамотні погляди, формувати вміння і навички працювти з роздатковим матеріалом, таблицями, підручниками, удосконалювати вміння спостерігати,аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання,виховуваи потребу здорового способу життя.
Обладнання: таблиця «Е-числа», етикетки харчових продуктів, електронна презентація, відеоролик, лупи, папір, олівці.

Хід уроку

І. Оргнізаційний момент

Емоційне налаштування.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Розминка ( органічна хімія)

Диктант

1. Без якої кислоти не приготуєш консерви? (оцтової)
2. Речовина, що належить до класу спиртів і застосовується для кремів, мазей, добавка до мила (гліцерин)
3. Перша органічна речовин синтезована людиною (спирт)
4. Відчуття опіку після укусу мурашки викликає (мурашина кислота )
5. Ці речовини при окисненні дають найбільше енергії (жири)
6. 20 % його є в картоплі, 60 % у пшениці, 80 % у рисі (крохмаль)
7. У полі родиться, а на заводі вариться, у воді розчиняється ( цукор )
8. Основна складова природного газу ( метан)
9. .Як відрізнити синтетичне волокно від природного (підпалити)
10. Речовини, які надають запаху парфумам, напоям (естери)
11. Які органічні речовини є основою нігтів, волосся, шерсті?(білки)
12. Речовини, що надають солодкого смаку овочам і фруктам (глюкоза, фруктоза )

Гра « Вірю-не вірю»
Учні праву руку +, ліву –
Вчитель читає твердження, а учні піднімають руку.
1. Прискорює достигання плодів газ ( етилен)
2. нітрогліцерин застосовується і як вибухівка і як ліки від серця +
3. гліцерин-це багатоатомний спирт, який застосовують для пом'яшення шкіри. +
4.Сахароза це вуглевод, який через сві солодкий смак застосовується в кондитерській промисловості.+
5. етанол – це одноатомний насичений спирт+
6. пакувальні матеріали виготовляють з поліетилену +
7 .Ацетатний шовк виготовляють з целюзи +
8. Крохмаль- це природний полімер +
9. Застосовують крохмаль в харчовій промисловості, бо він солодкий _
10.У багатьох напоях замсть сахарози використовютьбілок аспартам. –
1 г аспартаму замінює до 200 г сахарози.+

(Додати к-ть правильних відповідей до 1 задання )
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
 відеосюжет
оголошення теми року.
постановка проблемного завдання.
Що ми їмо?
  У наш час життя без хімії практично не можливе. Візьмемо для прикладу харчову промислвіть. Додавання солі, цуру, жирів, надмірне подрібнення і переробка продукта, а насампереддодавння синтетичних складників і різноманітна хмічна обробка не можуть не впливти на якість їжі. «Майбутнє нації залежить від того, як вона харчується»

ІV. Виклад нового матеріалу.

1.Поняття про харчові добавки

-Визначення.(С.62 підр.)

-Загальні поняття про харчові добавки (роздатковий матеріал )

2. Є-числа.
Буквені коди Е-система кодифікації , розроблена в Європі для зручності сприйняття, присвоєна харчовим добавкам.

Робота з таблицею (Підр. Табл.№ 6)
Роздруківка
Проектуємо на екран
Добавки нумеруються залежно від тієї функції, яку вони виконують.
Існує багато харчових добавок природного походження (зачитую)
Таблиця на екран (запис у зошити )
Слайди
Є-коди дозволені в Україні (розглянемо таблицю у файлах)
3. Позитивні наслідки застоування харчових добавок.(Бесіда)
Запис у зошити.

-гарний вигляд продутів

- не псються

-дешевші

-покрщують смакові якості.
4.Негативні наслідки:

-схильніть до розвитку ракових пухлин

-захворювання траної системи, нирок

-висипи на шкірі

-алергії

5. Юридичний аспект проблеми(заборона використання та гарантійно допустима норма вмісту у продуктах харчування )
 дитяче харчування.

V. Узагальнення і систематизація знань
Лабораторний дослід № 2.( оформлення в зошитах )
Тема. Ознайомлення із змістом етикеток харчових продуктів.(с.64 підр .)
Завдання: опрацювати не именше5 етикеток від продуктів харчування, виявити 5 харчових добавок, зясувати їх функції, до яких наслідків може призвести надмірне вживання таких продуктів? Зробіть висновок.
Виступи учнів зі звітами.
Відповіді на проблемне запитання.
Творче завданя (Робота в групах )
І-Скласти пам’ятку про здорове харчування для учнів школи
ІІ-Придумати нову етикетку для продукту
ІІІ-реклама здорового харчування.
Рефлексія- прийом «Індикатор»
Вправа "Мікрофон"-Я молодець тому, що…експрес-аналіз.
VІ. Підсумок уроку
Оцінювання роботи учнів на уроці.
Домашнє завдання
Повторити пр.6 за підручником.
Творче-роздруквати пам’ятку і розвісити в шкільному буфеті.
Випереджувальне-Синтетичні лікарські препарати (аспірин, анальгін), фармацевтині спеціальності,  які навчальні заклади готують.
                                                               
                                         Урок хімії в 11 класі

Тема: Природні джерела вуглеводнів.
Мета: систематизувати знання учнів із теми; підготувати їх до виконання завдань контрольної  роботи, формувати бережливе ставлення до навколишнього середовища , учити вирішувати екологічні проблеми.
Тип уроку: узагальнення і систематизації  знань
Форма проведення: урок-змагання
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер,записи відео запитань, картки із тестами та задачами.
Хід уроку:
І.Організаційний етап
Учитель:
     Шановні одинадцятикласники! Я вітаю вас на уроці хімії. Нехай оцей комфортний, світлий, затишний клас сьогодні буде нашою домівкою, де все спонукає до  того, аби пізнавати, працювати і відпочивати. То ж дозвольте мені ввімкнути телевізор і послухати новини» (на мультимедійній дошці з’являється запис новин).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
     Нафта,газ,вугілля – саме про них ви дізнавалися протягом попередніх уроків. Сьогодні настав час узагальнити й систематизувати знання,підготуватись до контрольної роботи. Зробити це найкраще в грі, у змаганнях. Адже у нас буде не звичайний урок, а урок-змагання. Прошу кожну із команд представити капітана та назву команди. (Капітани представляють)
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Учитель:
Конкурс 1. Почнемо з «розминки». Умови конкурсу такі: кожна команда по черзі відповідає а 10 теоретичних питань та отримує певну кількість балів.
 Запитання для першої команди:
1.Елементи органогени (C,H,O,N)
2.Назва парафінів за сучасною номенклатурою (алкани)
3.Учений що є автором теорії будови органічних сполук (О.А.Бутлеров)
4.Сировина – це…(природні речовини, що використовуються для переробки та добування необхідної продукції)
5.Речовини-гомологи  - …(мають подібну будову і властивості та відрізняються за складом на гомологічну різницю)
6.Природні джерела вуглеводнів - …(газ,нафта,вугілля)
7.Болотний газ  - ….(метан)
8.Вчений, батько науки про нафту - ….(Д.І.Менделєєв)
9.Фракції первинної перегонки нафти - ….(бензин, лігроїн, газойль,гас і мазут)
10.Недоліки первинної перегонки нафти  - малий вихід бензину з низьким октановим числом
Запитання для команди 2:
1.Речовини-ізомери - ….(мають однаковий якісний і кількісний склад але різну будову і властивості)
2.Теорії походження нафти - ….(органічна,неорганічна,космічна)
3.Крекінг нафти – це …(вторинна переробка нафти)
4.Газифікація вугілля  – це …(перетворення вугілля на горючі гази)
5.Суха перегонка вугілля – це….(переробка без доступу повітря)
6.Склад супутнього нафтового газу : ….(етан,пропан,бутан)
7.Види вугілля: …(буре,чорне,антрацит)
8.Детонаційна стійкість бензину - …(стійкість до вибуху бензину під  час роботи двигуна)
9.Чому нафту називають «чорне золото»?( бо це цінна сировина)
10.Автор висловлювання: «нафта – не пальне. Палити можна й асигнаціями»(Д.І.Менделєєв)
Підведення підсумків розминки,оголошення результатів.
Конкурс 2.Гра «На межі наук»
     Нафта, газ, вугілля ці слова не спеціальні терміни які належать хімії, ці слова із загальновживаної лексики, і початок уроку – доказ тому. Засоби масової інформації,повсякденні розмови про ціни на нафту, про забезпеченість країни газом, про життя шахтарів – усе це дозволяє кожній людині знати ці слова. До нашої розмови долучаються інші вчителі нашої школи. Отже, їм слово, а вам – завдання (відео «Запитання від учителів -предметників»). Умови гри такі: команди по черзі відповідають на відео запитання.
Підводяться підсумки гри і оголошуються результати.
Учитель:
Конкурс 3. Кожен випускник школи повинен добре володіти комп’ютерною технікою, мати високі комунікативні навички, уміти синтезувати програмний матеріал. Ми переходимо до презентації  вашого домашнього завдання, яке полягало в груповому складанні проектів, а яких саме – дізнаємося просто зараз і подивимось на результати вашої співтворчості.(команда 1 демонструє презентацію «Альтернативні джерела енергії» , команда 2 «Екологічні проблеми, пов’язані з використанням вуглеводневої сировини». Учитель коментує кожну презентацію).
Конкурс 4. Наступне завдання – виконання тестових завдань (учні виконують тестові завдання,проводиться взаємоперевірка робіт та підраховується кількість балів, оголошуються результати гри).
Конкурс 5. Задача капітану команди(командам пропонуються задачі у двох варіантах, розв’язання яких переводиться у бали)
ІV. Підсумок уроку
Учитель оголошує результати гри, вказує на прогалини в знаннях, аналізує роботу учнів на уроці,виставляє  оцінки.
V. Домашнє завдання
Повторити параграф 10-12 за підручником Ярошенко, виконати тести на с.121










Немає коментарів:

Дописати коментар